Kinas

Lietuviškas pasirinkimas

rodo TV

iliustracija
"Pažadas"

Prieš kelerius metus viename interviu Francis Fordas Coppola sakė: "Žmonės mano, kad esu labai galingas ir garsus, tačiau aš priverstas kasdien kautis, kad galėčiau ką nors sukurti". Manau, kad po šiais žodžiais galėtų pasirašyti ne vienas režisierius, ne tik Coppola, kuris yra dar ir prodiuseris. Coppola dažnai vadinamas vienu paslaptingiausių šių dienų Amerikos režisierių. LTV sekmadienį (27 d. 20.50) rodo jo 1997 m. filmą "Sėkmės šauklys", sukurtą pagal Johno Grishamo bestselerį (kitokių romanų šis apskritai nerašo) "The Rainmaker". Filmas yra dedikuotas Amerikos advokatams ir laikomas geriausia Grishamo ekranizacija.

Žiūrovai tarsi panardinami į sudėtingą teismo procesą, kuris kartu atskleidžia ir įvairiausius amerikiečių mentaliteto, gyvenimo būdo ir pan. aspektus. Tai labai amerikietiškas filmas. Nežinau, kaip Jums, mieli skaitytojai, bet man kartais atrodo (po to, kai pasižiūriu kelis amerikiečių filmus ar serialus iš eilės), kad šios šalies gyventojai didesnę savo gyvenimo dalį praleidžia teismuose ir kad advokatas - visuotinė (bent jau filmų personažų) profesija. Juk neatsitiktinai ir Larsui von Trierui filme "Šokėja tamsoje" teisminės dramos žanro prireikė kaip savotiškos amerikietiškumo emblemos.

Coppola neslėpė, kad šiame filme pirmenybė atiduodama aktoriams, o vaidinti jis pakvietė Mattą Damoną, Johną Voightą, Danny DeVito ir dar visą tuntą puikių aktorių. Jų meistriškumas akivaizdus, tačiau jei man reikėtų išsirinkti vienintelį šios savaitės filmą, ko gero, net nesuabejočiau. Tai būtų kuklus, bet sukrečiantis brolių Jeano Pierre`o ir Luco Dardenne`ų filmas "Pažadas" (1996). "Elito kino" rubrika, su kuria filmą 29 d. 21.30 rodo LTV, bijau, gali atbaidyti ne vieną žiūrovą. Kita vertus, praėjus keleriems metams po šio filmo sukūrimo būtent Dardenne`ai tapo didžiausio Kanų festivalio skandalo herojais, kai "Auksinę palmės šakelę" pelnė jų filmas "Rozeta". Tačiau ne vieną tada šokiravęs pastarojo filmo stilius yra akivaizdus jau ir "Pažade".

Filmas nukelia į šių dienų Lježą. Penkiolikmečio vaikino (Jeremie Renier, vėliau suvaidinęs Franēois Ozono "Kriminaliniuose meilužiuose") tėvas verčiasi statybomis - jis samdo nelegalius darbininkus - atvykėlius iš vadinamojo Trečiojo pasaulio šalių. Su žmonėmis elgiamasi žiauriai ir negailestingai, jaunuolis padeda tėvui, nedrįsdamas jam pasipriešinti. Tačiau vieną dieną statyboje žūva juodaodis darbininkas. Vaikinas pasižada padėti jo žmonai ir vaikui, ir taip prasideda sukrečianti istorija apie žmogiškumą, užuojautą, norą padėti kitam.

Iš esmės tai labai krikščioniškas filmas, nors tiesiogiai autoriai nieko nedeklaruoja. Jie tik rodo pilką, beveik dokumentiškai nufilmuotą tikrovę (įsijungęs ne nuo pradžių, ko gero, pagalvotumei, kad tai - dokumentinis filmas ar kad jame vaidina tipažai, žmonės iš gatvės). Dardenne`ų stilius primena "Dogmą" - ta pati šokinėjanti, krūpčiojanti kamera, marginalūs personažai, didmiesčių skurdas, tačiau nėra jokio snobizmo ir žaidimų, dėl kurių "dogmininkai" dažniausiai aukoja psichologinę savo personažų gelmę. Būtent meistriška, beveik čechoviška intonacija ir užuojauta "mažiesiems žmonėms" paverčia Dardenne`ų filmus unikaliais šių dienų kino kontekste. Tuo vertingesnė yra ir aktorių vaidyba - minimalistinėmis priemonėmis kuriama egzistencinė drama. Beje, filme vaidina ir Olivier Gourmet, kuris šiemet Kanuose gavo prizą už geriausią vyro vaidmenį taip pat Dardenne`ų filme "Sūnus".

Kartais savaitės filmai, kuriuos rodo skirtingos televizijos, tarsi diskutuoja tarpusavy. Šiandien (25 d. 23.05) LTV kartoja įstabų Takeshi Kitano filmą "Kikudžiro" (1999) apie gangsterio ir mažo berniuko draugystę. LNK "Snobo naktis" Vėlinių išvakarėse (31d. 22.30) pašiurpins 1994 m. Jameso Robinsono filmu "Tylus ruduo". Filmas pasakoja apie kraupią žmogžudystę. Žiauriai nužudomi filmo herojų - paauglės merginos (Liv Tyler) ir autisto berniuko tėvai. Mįslingos žmogžudystės tyrimas laipsniškai tampa pastaruoju metu itin žiniasklaidos pamėgtu pasakojimu apie pedofiliją, vaikystėje patirtą prievartą ir kitokius dalykus, kurie dirgina publiką. Snobai šiame filme ras daug pretenzingų montažinių perėjimų ir žaidimų personažų prisiminimais.

Pabaigoje - vienas dėmesio vertas filmas - legendinio Samuelio Fullerio "Ryklys" (Tango TV, 29 d. 20.55). Filmo sukūrimo data - 1969 m., tačiau jo kūrimo istorija labai sudėtinga, nes Fulleris nesutiko su prodiuserio reikalavimais trumpinti filmą, o konfliktas užtruko. Meksikoje filmuotas "Ryklys" pasakoja apie keturis lobio ieškančius niekšus, kurie žudo vienas kitą. Visi kritikai atkreipė dėmesį į puikiai perteiktą mažo dulkino Pietų miestuko atmosferą. Beje, filme vaidina Silvia Pinal - Buńuelio Viridiana.

Nežinau, ar verta labai plėstis - atsiprašau, kad būsiu ciniškas, bet šią savaitę visi greičiausiai rinksis kapus, o ne televizorių. Pasirinkimas, manau, bus visai lietuviškas.

Jūsų - Jonas Ūbis