Muzika

Dvyliktoji variacija festivalio "Gaida" tema

anonsas

Ateinančią savaitę, spalio 9 d., Vilniaus rotušėje, olandų kolektyvo "Nieuw Ensemble" koncertu prasidės XII variacija festivalio "Gaida" tema, šįkart struktūruojama pasitelkiant dešimtgaidę koncertų seriją. Paklusdami serijinės technikos dėsniams, "Gaidos" kūrėjai kiekvienam iš serijos komponentų suteikė savitą profilį ir autonomiją, žanrinį festivalio diapazoną apibrėždami nuo solo (Anthony de Mare`o fortepijoninis rečitalis, 12 d., Rotušė) iki operos (O. Balakausko "La Lointaine", 15 d., Lietuvos nacionalinė filharmonija) bei ypač išplėsdami kompozitorių bei atlikėjų geografinį spektrą.

Visgi neabejotina vardiklio funkcija tenka kamerinei muzikai, ką byloja vien kamerinės atlikėjų sudėties kolektyvų gausa: "Nieuw Ensemble" (Olandija), "Kairos" (Švedija), "Kremerata Baltica Sextet", Vilniaus bei "Chordos" styginių kvartetai, "Latvian Radio Chamber Singers" ir galiausiai "Gaidos" naujagimis - "Gaida Ensemble". Pastarojo debiutas - išskirtinis akcentas ir "Gaidos", ir, tikėtina, apskritai šiuolaikinės muzikos propagavimo istorijoje.

Šiuolaikinei muzikai vis aktyviau skverbiantis į Lietuvos muzikinį gyvenimą, akivaizdžiai išaugo poreikis turėti kolektyvą, kokybiškai atliekantį ryškiausias pasaulio naujosios muzikos kompozicijas bei inspiruojantį naujausius lietuvių autorių opusus. Įžvelgti tokią būtinybę padėjo ir ankstesnė naujosios muzikos festivalių patirtis - iki šiol atlikti šiuolaikinę muziką į festivalius "Gaida" ir "Jauna muzika" buvo kviečiami elitiniai šiuolaikinės muzikos kolektyvai iš užsienio, tokie kaip "Ensemble Recherche", "Ensemble Modern", "Court-Circuit", "Ensemble Intercontemporain", "NYYD Ensemble", "Bit 20 Ensemble", "Avanti!" ir kiti. Įkvepiantis pavyzdys - ir šios "Gaidos" dalyvis "Nieuw Ensemble", nuolat bendraujantis su įvairių kultūrų, šalių bei kartų kompozitoriais, jauniesiems muzikos kūrėjams rengiantis praktinius seminarus ir taip skatinantis naujų kūrinių atsiradimą.

Taigi festivalis "Gaida," inicijuodamas ir imdamasis kuruoti savąjį kolektyvą "Gaida Ensemble", ateityje tikisi pateikti bent po keletą naujų programų per sezoną, kiekvienam naujam projektui kviesdamas vis kitą šiuolaikinės muzikos interpretavimo patirtį turintį dirigentą. Pirmasis jų - finaliniame "Gaidos" koncerte spalio 17 d. Rotušėje pasirodysiantis talentingas suomis Jussi Jaatinenas.

Kalbant apie naująją muziką atliekančių ansamblių specifiką, iš "Gaidos" dalyvių išsiskiria barokinės atlikėjų sudėties (sopranas, liutnė/teorba ir viola da gamba) švedų ansamblis "Kairos", sukauptą senoviško muzikavimo patirtį spalio 11-osios koncerte taikysiantis šiuolaikinės muzikos interpretacijoms. Visgi didžiausio lietuvių kompozitorių dėmesio susilaukė kur kas tradiciškesnės instrumentų sudėties kolektyvas - styginių orkestro "Kremerata Baltica" sekstetas, spalio 14-ąją Rotušėje atliksiantis net penkias lietuviškas - Antano Jasenkos, Lino Rimšos, Fausto Latėno, Vidmanto Bartulio bei Gintaro Sodeikos kūrinių premjeras.

Intriguojančių akimirkų žada ir "Gaidoje" dalyvausiančių solistų plejada, tarp jų Christianas Lindbergas (trombonas, Švedija), Davidas Geringas (violončelė), Anthony de Mare`as (fortepijonas, JAV), Rusnė Mataitytė (smuikas), Rūta ir Zbignevas Ibelhauptai (fortepijonai), Danielius Praspaliauskis (saksofonas). Trumpai pristatome mažiau pažįstamus.

"Gaidoje" pasirodysiantis trombonininkas, kompozitorius bei dirigentas Christianas Lindbergas - neprilygstamas savojo instrumento repertuaro ir atlikimo meno plėtotojas, susilaukęs daugiau nei 80 žymiausių šiuolaikinių kompozitorių koncertų dedikacijų, beje, repertuarą plečiantis ir savo paties parašytais kūriniais, pavyzdžiui, "Mandrake in the Corner", Dvigubu koncertu trombonui ir trimitui bei daugeliu kitų.

Ypatingas vakaras "Gaidos" dramaturgijoje skiriamas JAV pianisto, "koncertinio teatro" fortepijonui pradininko A. de Mare`o rečitaliui. Šio atlikėjo pasirodymai - tai ekstravagantiški fortepijoninę muziką, vaizdo instaliacijas, balsą ir šokį jungiantys spektakliai, keletą meno šakų sintezuojančios kompozicijos. A. de Mare`as atkakliai stengiasi keisti koncertinės aplinkos sampratą be paliovos kintančiame nūdienos meno pasaulyje: jis sugeba kurti teatrą muzikos kūrinių pagrindu, išradingose programose jungia kalbinius intarpus su meistrišku muzikos atlikimu ir emociškai bei semantiškai susijusiais, specialiai jam sukurtais multimedia darbais ir videoprojekcijomis. Be to, mokėdamas aistringai ir kartu aiškiai pasakoti apie šiuolaikinę muziką, šis itin dinamiškas atlikėjas prieš koncertus dažnai mėgsta nuodugniau supažindinti publiką su skambėsiančia muzika. Smalsu, kaip A. de Mare`as spalio 12-ąją Rotušėje verbalizuos Conlono Nancarrowo, Johno Cage’o, Henry Cowello, Meredith Monk bei kitų autorių muziką!..

Net dviejuose simfoninei muzikai skirtuose vakaruose (spalio 10-ąją ir 13-ąją), kuriuos rengia Lietuvos nacionalinis simfoninis bei Jaunimo simfoninis orkestrai, diriguojami Roberto Šerveniko, atiduodama duoklė akademiškajam koncerto žanrui - skambės šeši lietuvių, prancūzų bei švedų kompozitorių koncertai solo smuikui, violončelei, saksofonui, trombonui, dviem fortepijonams ir styginių kvartetui su orkestru.

Plėtojant kelių pastarųjų "Gaidos" festivalių tradiciją, savąją nišą užpildys ir vokalinė muzika. Šįkart dalyvaus vienas geriausių chorinių kolektyvų Baltijos šalyse - Latvijos radijo choro 12 solistų ansamblis, Lietuvos klausytojams jau pažįstamas iš įspūdingo Luciano Berio "Sinfonijos" atlikimo festivalyje "Jauna muzika" 2001-aisiais. Tarp kitų spalio 16 d. koncerto kūrinių skambės specialiai šiam kolektyvui parašyta nauja Ryčio Mažulio kompozicija netikėtu pavadinimu "ajapajapam", ją atliekant talkins ir vienas pagrindinių šiuolaikinę muziką atliekančių kolektyvų Lietuvoje - styginių kvartetas "Chordos".

Savąją vokalinės muzikos liniją plėtos kompozitoriaus Osvaldo Balakausko kamerinė opera "La Lointaine" ("Tolimoji") prancūzišku Oskaro Milašiaus tekstu, užsakyta festivalio "Varšuvos ruduo" ir ką tik (rugsėjo 22-23 d.) jame atlikta. Lietuvos melomanai spalio 15 d. Nacionalinės filharharmonijos salėje klausysis koncertinio operos atlikimo: solo partijas dainuos Judita Leitaitė, Audrius Rubežius, Ignas Misiūra-Tumanovas, gros instrumentinis ansamblis, diriguojamas maestro Donato Katkaus.

Tuo dar nesibaigsiantį antradienio vakarą "gaidomanų" lauks smagus afterparty. Subtilų akibrokštą akademiškajai festivalio koncepcijai ketina mestelėti pernykštės "Gaidos" fringe vakaro iniciatoriai - kompozitoriai Linas Rimša ir Linas Paulauskis, projektu "Opera in da House" (dvi operos per vieną vakarą?) žadantys panaikinti ribas tarp džiazo, rimtosios vokalinės bei šiuolaikinės šokių muzikos.

Justė Janulytė