Dailė

Naujasis popmenas Amerikoje

Detroito galerijos CPOP menininkų darbai "Vartuose"

Dovilė Tumpytė

iliustracija
Matt Gordon. "Carpel Tunnel Can and a Sweet Sweet Fuzzy Peach"
V. Gėlytės nuotr.

"Vartų" galerijoje, kaip skelbia parodos pavadinimas, išmestas menininkų iš JAV desantas. Pristatomi penki Detroito galerijos CPOP menininkai, kurių kūrybą jungia popmeno principai, kritiškas ir ironiškas požiūris į politinius bei socialinius pasaulio įvykius, vartotojišką visuomenę etc. Menininkų, reflektuojančių masinę kultūrą, darbuose išraiškos įvairuoja nuo saldaus popmeno iki siurrealizmo ir neofuturizmo.

Mattas Gordonas, maniakiškai preciziškas detalėms, kuria masinės kultūros įvaizdžių kratinius. Ko verti vieni tapybos darbų pavadinimai: "Paskutinis asiliuko pasirodymas", "Optimistų parkas", "Cirko paveikslas" etc. Kiekvienas darbas - atskiras saldžiarūgšte ironija aplietas pasakojimas. Tapytojas supainioja tikrovę su fikcija: realistiškai nutapyto vaiko pasaulis sumišęs su chaotiška holivudine reklamos produkcija. Veikiant tokiems verslo principams, sąmonė nebeatskiria įvykių ir daiktų svarbos, todėl menininkas tapybos darbuose nepaiso realių daiktų mastelių ir specialiai juos iškraipo, kurdamas siurrealistinį, reklamos prikimštą pasaulėlį, kurį iššifruoti pajėgia kiekvienas vartotojiškos visuomenės "personažas".

Saukiška magija dvelkia Renatos Palubinskas, menininkės iš Lietuvos, pagarsėjusios JAV, tapyba. Nors jos darbuose nėra "apnuogintos mėsos estetikos", juodą humorą skleidžia siurrealistiškose erdvėse tapomos mergaitės-lėlės, apsuptos žaislų-monstrų, keturrankis priešybių dievas Šyva ar greta kabanti pirmoji nusidėjėlių pora iš Biblijos. Kultūrinis sąmyšis, rodos, akivaizdus, ir apnuodyta pasąmonė naktimis gimdo groteskišką monstrų pasaulį.

Tomo Theweso neofuturistiniai spalvų ir linijų sąskambiai konstatuoja šiuolaikinio pasaulio sutrikimą, karingą dvasią ir pačių keliamą grėsmę. Bene ironiškiausias (ir artimiausias popmeno logikai) amerikiečio darbas yra "Troškulys". Paveikslo rėmas, nusagstytas sidabrinėmis Jungtinių Amerikos Valstijų žvaigždutėmis (metaliniai varžtai su pripieštais spinduliais), "saugo" monumentalią sceną: motociklu skrieja "blogis" (ant motociklininko, apsimovusio "stars and strikes" kelnes šalmo užrašyta "evil"), o iš už jo nugaros galingas raumeningas Dievas ("God bless America!"), kaip iš Michelangelo freskos, smeigia į žiūrovą spinduliuojantį pirštą. Semantika labai paprasta, tik kelių simbolių kombinacija, bet galima šį "Troškulį" suprasti dvejopai: kaip amerikietiško patriotizmo ir didybės tragediją arba parodiją.

Ronas Zakrinas šiandienio pasaulio virsmus mato per graikų mitologijos prizmę. Jis mitologines dievybes transformuoja ir pritaiko dabartinės visuomenės poreikiams (ne be politinės ironijos), pvz., apsukrusis prekybos dievas Hermis vietoj sparnuotų sandalų turi sparnuotą karinį šalmą, o prie juosmens - mobilųjį telefoną. Tikriausiai taikos pusiausvyrai atkurti menininkas šalia jo dar nutapė du balandžius. Kandus požiūris į rugsėjo 11 d. ir ją sekusius įvykius atsispindi tapybos darbų cikle, kuriame R. Zakrinas portretuoja visų kontinentų tironus, jiems parinkdamas primato būvį, bet išlaikydamas kiekvieno savitumą ("Atskrenda reaktyviniai lėktuvai", "Raudonieji" etc.). Dažnai menininkas pasitelkia kentauro motyvą kaip dviejų priešingų žmogaus (vyro) pradų - instinktų ir proto - kovą: pagal šiuos polius menininkas išskaido vyro kūną į dalis (dar labiau redukavus kūno dalis, atsiranda toks skirstymas: instinktai - burna, lytiniai organai, pėdos; protas - smegenys, širdis, blauzdos). Greta esančiame darbe vyras "surinktas" į kentaurą (būtų logiška daryti išvadą, jog visi vyrai kentaurai).

Markas Dancey mandalos principu tapo groteskišką Vakarų informacinės ir vartotojiškos visuomenės modelį, derindamas tokius simbolius kaip smegenys ir širdis. Dekoratyviose renesansiškos tapysenos gobelenų klostėse susipina graikų mitologinės būtybės ir šiuolaikinio pasaulio simboliai - tariamas šventumas ir gašlumas. Menininkas šaiposi iš popkultūros, manipuliuodamas skausmo ir laimės simbolika.