Dailė

Barbės pasaulis

VDA diplomantų darbai

Julija Dailidėnaitė

iliustracija

Linos Godeliauskaitės projekte "Barbė" jungiamos kelios meninės išraiškos priemonės - tekstilė, videomenas ir fotografija (Ilonos Latvytės). Vaizdo kamera fiksuoja L. Godeliauskaitę, persirengusią Barbe ir keliaujančią įprastais "maršrutais" - ji važinėjasi troleibusu, vaikštinėja po knygynus, parduotuves, kavines; ekspoziciją papildo saldžios, "barbiškos" nuotraukos, pavadintos "Kaip aš atrodau", ir austi ryškiaspalviai minkštasuolio užtiesalas bei kilimėlis, rankomis siuvinėti pagrindiniais Barbės atributais - širdelėmis, lūpomis, gėlėmis. Autorė, kaip Barbė, kuria savo intymią aplinką, kurią foto- ir video priemonėmis padaro matomą ir prieinamą visiems.

L. Godeliauskaitė savo diplominiam darbui pasirinko projektą apie Barbę - save kaip žmogaus narcisizmo koncentruotą išraišką, kurios išorinį vaizdą primeta populiarioji kultūra ir visuomenėje nusistovėjusios normos. Kiekvienas žmogus turi šiek tiek narcisizmo, kiekvienas tam tikroje situacijoje "privalo" būti gražus - tai ir išreiškia tam tikri stabilūs ženklai. Lėlę Barbę galima traktuoti kaip kanoną - tai idealus moters įvaizdis, išorinis grožis, suvokiamas ir gerai žinomas. Lina, vaizduodama lėlę Barbę, naudoja kanono simboliką - šviesūs plaukai, puošni suknelė, gražūs bateliai - "laiveliai", veido išraiška bei judesiai. Taip apsirengusi Lina-Barbė išeina į gatvę "gyventi įprasto gyvenimo". Ji filmuojama įvairiose situacijose, stebint aplinkinių žmonių komentarus ir reakcijas. Tačiau, persirengusi Barbe, L. Godeliauskaitė su ja visiškai nesusitapatina - peroksidinis perukas, žydrai violetinė suknelė su įvairiais raukinukais bei gėlėmis, nedidukė plastmasinė ryškiai rožinės spalvos karūnėlė ant galvos ir ryškūs raudoni (pasak pačios Linos - labai nepatogūs) bateliai - visa tai tik išorė, "gražumą" išreiškiantys atributai. Ką kita apie Liną-Barbę kalba jos pačios rankomis išausti kilimėlis bei užtiesalas minkštasuoliui. "Siekiau sukurti savo aplinką, kurioje, būdama lėlė Barbė, jausčiausi saugi ir sava. Pasirinkau lovą - kušetę kaip poilsio ir atsipalaidavimo bei žmogaus tęstinumo (gimimas, seksas, mirtis) simbolį. Ir kaip įprastą variantą šalia - kilimėlį. Ausdama audinį kušetei ir kilimėlį, siekiau išlaikyti šiai temai būdingą simboliką, ornamentiką", - teigia L. Godeliauskaitė. Audimui pasirinkta rištinio gobeleno technika - taip sukuriamas švelnumo, trapumo bei žaismingumo įspūdis. Kušetės ir kilimėlio spalvinė gama dera su pačios Linos-Barbės atributų bei drabužių spalvomis. Kušetė yra ryškiai rožinės spalvos - ant jos išausta didelė violetinė širdis, išsiuvinėta gėlytėmis. Violetinis kilimėlis yra gėlės formos, jo kraštai taip pat siuvinėti raudonomis lūpomis, širdelėmis bei gėlytėmis. Taip Lina suteikia naujų spalvų barbiškam įvaizdžiui - prie jau visame pasaulyje nusistovėjusio patrauklios, seksualios lėlės, turinčios suaugusios moters figūrą bei ilgus plaukus, idealo galima būtų dar pridurti - kukli ir darbščiarankė.