Kinas

Noriu į Australiją

iliustracija
"Nušvitimas"

Krėsle prie televizoriaus

Vienoje esė mano mėgstamas kritikas Tadeuszas Sobolewskis prisimena iš pradžių nesupratęs "Dvigubo Veronikos gyvenimo". Krzysztofas Kieslowskis dėl to labai nustebęs: "Kodėl? Juk tai filmas apie tave". Aš taip pat esu girdėjęs tokį sakinį iš vieno režisieriaus lūpų. Norėčiau pasigirti, bet abejoju, ar matėte tą filmą. Be to, esu kuklus. Kita vertus, kai susimąstau, kodėl į visus geriausių ar mėgstamiausių filmų dešimtukus visada įrašau Jane Campion "Angelą prie mano stalo", suprantu, jog esu linkęs susitapatinti su filmo heroje – rašytoja Janet Frame. Ji panaši į kito iš Antipodų šalies atklydusio filmo – Scotto Hickso "Nušvitimo" (LRT, 26 d. 21.10) – herojų. Tai taip pat reali asmenybė – pasaulinės šlovės pianistas Davidas Helfgottas. 1996 m. filmas gavo net 7 "Oskaro" nominacijas ir iš esmės atrado pasauliui nuostabų australų aktorių Geoffrey Rushą. Jo personažas – ir beprotis, ir genialus muzikantas. Davido tėvas – buvęs koncentracijos stovyklos kalinys (Armin Mueller-Stahl) – stengiasi nuo mažens įskiepyti sūnui, kad "pasaulyje išlieka tik stipriausieji, silpnieji pavirsta dūmais". Tačiau gyvenimas Davidui pasiūlo kitokią kovą – su liga, jos paslaptimi. Iš pradžių išsiblaškęs, talentingas jaunuolis atrodo esąs tiesiog keistuolis, patekęs į 7-ojo dešimtmečio Londoną. Jis netrunka persiimti ekstravagantiška miesto dvasia ir rengiasi koncertui, kuris turėtų tapti jo triumfu. Tačiau koncertas virsta pralaimėjimu. Po to – nervų išsekimas, psichiatrijos klinika, grįžimas į Australiją, skurdas... Ir netikėta meilė, privertusi nugalėti demonus.

Iš dokumentinio kino atėjęs Scottas Hicksas sumaniai nardo po įvairias epochas, bet žiūrovus panardina ir į paslapties atmosferą. Ar dar reikia pridurti, kad toji paslaptis – ne tik liga, bet ir menas, meilė?

BTV tą pačią gegužės 26 d. (22.30) parodys kito australo – legendinio Paulo Coxo filmą "Tremtis" (1993). Šio režisieriaus filmų herojai – dažniausiai vieniši keistuoliai, ieškantys meilės ar puoselėjantys egzotiškus augalus ir jausmus. "Tremtis" – gana netikėtas Coxo filmas, nukeliantis į XIX a. pabaigos Australiją. Jaunuolis Piteris ištremiamas į negyvenamą salą. Jis nusikalto tuo, kad norėjo vesti mylimą merginą ir pasikėsino į svetimus avinus. Kai Piteris jau ima prisitaikyti ir prie atšiauraus gyvenimo, ir prie vienatvės, salon atvyksta Merė, ištroškusi romantiškų pojūčių...

"Tremtis" reikalauja susikaupimo, nors pasakojimo būdas gana įprastas, dažnai sugrįžtama į personažų praeitį. Tačiau režisieriui svarbiau yra ne meilės ar aistros istorija, ne pasakojimas apie robinzonų porą, bet gana netikėta mintis apie tremtį kaip apie išsigelbėjimą nuo rutinos ar net laimingo gyvenimo banalybės.

Kad banalybė mūsų tyko visur, įrodo ir prieš kokius dešimt metų erotizmu lietuvaičius stulbinęs Mauro Bolognini filmas "Vyrai ir meilužiai" (BTV, 24 d. 22.05). Moteris (Joanna Pacula), negalinti pasirinkti nei vyro (Julian Sands), nei meilužio (Tcheky Karyo), rodoma gana tiesmukai, iš pražergtų kojų požiūrio taško. Abejoju, ar toks buvo garsėjusio savo meilės nuotykiais Alberto Moravios, pagal kurio neva autobiografinį romaną sukurtas šis filmas, tikslas. Tokiu atveju daug įdomesni "netikrų" vyrų ir moterų nuotykiai. TV3 vėlų penktadienio vakarą (24 d. 0.35), kurio sulaukti neturiu jokių vilčių, rodo dar vieną pasakojimą iš Australijos – Stephano Ellioto "Dykumos karalienės Priscilos nuotykius" (1994). Tai labai liberalus kelio filmas, kurio herojai (-ės) – trys transvestitai, scenos puošmenos, sidabriniu autobusu "Priscila" keliaujantys po Australiją. Herojus (-es) puikiai suvaidino P.P. Pasolini "Teoremos" angelas – Terence`as Stampas, Hugo Wievingas ir Guy Pearce`as. Filmas ir kelia prisiminimus apie F. Fellini stilių, ir pašiepia piliečius, kuriuos Lietuvoje imta skambiai vadinti pramogų verslo atstovais. Be to, jis dvelkia tuo ypatingu karščiu, kuris visada keistai nudažo Australijos režisierių filmų peizažus. Įdomu, koks dabar metų laikas Australijoje?

Prieš šį filmą, 22.30, TV3 parodys Stuarto Orme 1994 m. "Lėlininkus" – dar vieną filmą apie Ameriką bandančius užkariauti ateivius iš kosmoso. Kartais pagalvoju, kad tokie filmai turi ne tik psichoanalitinį, bet ir praktinį poveikį – šių dienų amerikiečiams teroristai, ko gero, ir yra ateiviai. "Lėlininkuose" pagrindinį vaidmenį kuria Donaldas Sutherlandas, turįs didelę patirtį tokio tipo filmuose.

"Snobo naktis" per LNK (30 d. 22.30) parodys kitokius ateivius, beje, taip pat iš kosmoso. Madingo režisieriaus Kevino Smitho filme "Dogma" (1999) pamatysime du angelus, už tai, kad nuolat prieštaravo Dievui, atsidūrusius kažkur Viskonsine. Jie pasiryžę viskam, kad tik sugrįžtų į rojų, – net išprovokuoti apokalipsę. Nors, tiesą sakant, Žemėje yra ko tik nori – tryliktasis apaštalas (juodaodis, dirbąs abortų klinikoje), pora atsilikusių paauglių pranašų... Tačiau neskubėkite piktintis, broliai katalikai. Tie, kas protestavo prieš filmą, greičiausiai jo nematė. Sakyčiau, kad "Dogma" – tikėjimo aktas. Kokio – gal ir neatsakysiu. Tačiau tai, kas kitose kalbose (anglų, prancūzų, lenkų, rusų...) vadinama casting, "Dogmoje" tiesiog puiku. Įdomu, kam šovė į galvą Dievo vaidmenį patikėti Alanis Morissette, o angelų vaidmenims pakviesti pagedusių vaikinų amplua įsitvirtinusius Beną Afflecką ir Mattą Damoną?

Jei jau užsiminėme apie aktorius, tai šią savaitę nepasisekė tik Johnny Deppo gerbėjoms. Užtat "Meilės laukimo" gerbėjai galės pamatyti visai kitokią Maggie Cheung – koviniame Johnny To filme "Narsusis trejetukas" (Tango TV, 25 d. 21.10) ji kartu su Michelle Yeoh ir Anita Mui vaidina superherojes iš netolimos ateities. Honkongo kino žinovai šį filmą laiko Honkongo pulp fiction kvintesencija, mat "Narsiajame trejetuke" susilieja fantastikos, siaubo, juodojo filmo, trilerio, nuotykių filmų elementai. Dėl šventųjų pabaisų – Kirko Douglaso, Yulo Brynnerio ir Fernando Rey`aus – nepražiopsokite Kevino Billingtono 1971 m. "Šviesos pasaulio pakrašty" (BTV, 26 d. 12 val.). Pagal Jules`o Verne`o romaną sukurtas filmas nukelia į 1865-uosius, Keip Horno salą, kur jūrų vilkas ir švyturio prižiūrėtojas varžosi dėl jaunos gražuolės.

Už nugaros jau girdžiu redakciją bambant, esą laikraštis ne guminis. Taigi "Žiedų valdovo" išverstakį Elijah Woodą – dar visai vaiką – pamatysite Joelio Rubino filme "Geras sūnus" (TV3, 29 d. 21.15), tačiau pagrindinį vaidmenį čia kuria ne jis, o amžinai vienas namuose Macauley Culkinas.

Visą žvaigždžių tuntą išvysime Roberto Harlingo 1996 m. filme "Vakarė žvaigždė" (Tango TV, 26 d. 20.25, 28 d. 13.10). Čia vaidina Shirley MacLaine, Miranda Richardson, Billas Paxtonas, Juliette Lewis ir Jackas Nicholsonas. MacLaine herojė čia – veikli moteris, kurios siaubingą ego užgriūva aibė būtinų (ir ne visai) dalykų.

Gal koks nors naivuolis pasakys, kad gyvenimas tuo ir įdomus, jog užgrūdina mus lyg tą plieną, bet aš linkiu Jums visa tai patirti tik spoksant į televizorių.

Jūsų – Jonas Ūbis