7md.lt
Kas kur kada 7md rekomenduoja Savaitės filmai 7md meno projektai Kultūra vaikams Skelbimai Paieška m-puslapiai
7md.lt

Autorius: Agnė Narušytė

Agnė Narušytė

Dangus vis užgriūva

Nerimastingai žvelgiant į „Pirmapradį dangų“ Šiaulių dailės galerijoje

Šįkart į Šiaulius vykau pažiūrėti į Dangų. Žinau, kad šio bendrinio daiktavardžio nereikia rašyti iš didžiosios raidės, bet pabuvus Skaidros Trilupaitytės kuruotoje parodoje kitaip neišeina. Ją pažiūrėjus dangus liaujasi buvęs tik debesų veltinio dangtis virš šlapdriba šliurpsinčių miestų, nuolat grasinantis kuo nors apdrabstyti, užpilti, užversti gatves, automobilius, stogus ir tiktai kartą per savaitę kelioms minutėms praurbinantis akutę saulei. Migdantis gruodžio dangus būnant Šiaulių dailės galerijoje atgavo savo pirmaprades galias.

Artūras Raila, „Pirmapradis dangus“, viena iš penkių fotografijų, dalyvaujant Jurgitai Remeikytei ir Eimuntui Pivoriūnui. 1980–2002 m. A. N. nuotr.
Artūras Raila, „Pirmapradis dangus“, viena iš penkių fotografijų, dalyvaujant Jurgitai Remeikytei ir Eimuntui Pivoriūnui. 1980–2002 m. A. N. nuotr.
Artūras Raila, „Pirmapradis dangus“, penkios fotografijos, dalyvaujant Jurgitai Remeikytei ir Eimuntui Pivoriūnui. 1980–2002 m. A. N. nuotr.
Artūras Raila, „Pirmapradis dangus“, penkios fotografijos, dalyvaujant Jurgitai Remeikytei ir Eimuntui Pivoriūnui. 1980–2002 m. A. N. nuotr.
Kristina Inčiūraitė, „Ana ir fantomas“. 2016 m. A. N. nuotr.
Kristina Inčiūraitė, „Ana ir fantomas“. 2016 m. A. N. nuotr.
Lili Paškauskaitė, Be pavadinimo. 1976 m. A. N. nuotr.
Lili Paškauskaitė, Be pavadinimo. 1976 m. A. N. nuotr.
Matas Janušonis, „Kosmosas“. 2022 m. A. N. nuotr.
Matas Janušonis, „Kosmosas“. 2022 m. A. N. nuotr.
Skaidra Trilupaitytė ir Tomas Andrijauskas, „Dangus virš Lietuvos“. 2022–2023 m. A. N. nuotr.
Skaidra Trilupaitytė ir Tomas Andrijauskas, „Dangus virš Lietuvos“. 2022–2023 m. A. N. nuotr.
Skaidra Trilupaitytė ir Tomas Andrijauskas, „Dangus virš Lietuvos“, fragmentas. 2022–2023 m. A. N. nuotr.
Skaidra Trilupaitytė ir Tomas Andrijauskas, „Dangus virš Lietuvos“, fragmentas. 2022–2023 m. A. N. nuotr.
Skaidra Trilupaitytė ir Tomas Andrijauskas, „Dangus virš Lietuvos“, fragmentas. 2022–2023 m. A. N. nuotr.
Skaidra Trilupaitytė ir Tomas Andrijauskas, „Dangus virš Lietuvos“, fragmentas. 2022–2023 m. A. N. nuotr.
Agnė Narušytė

Paveldėtojai

Apie „Scanoramoje“ rodytus Dainiaus Liškevičiaus ir Deimanto Narkevičiaus filmus

Skulptorių filmai – kaip diversantai kino festivalyje (ir Deimantas Narkevičius, ir Dainius Liškevičius kadaise baigė skulptūrą Vilniaus dailės akademijoje). Juos tikriausiai sunku vertinti iš kino perspektyvos, nes jų ištakos – ankstyvųjų videomeno kūrėjų nuostata kurti „antikiną“, niekinti pasakojimo principus, vengti intrigos, įtraukiančios dramos, intensyvaus ritmo. Prisiminkime Andy Warholo filmą „Miegas“ („Sleep“, 1964), kur penkias valandas ir 21 minutę rodomas miegantis menininko mylimasis Johnas Giorno. Kai po 45 minučių išeinantys žiūrovai pareikalavo grąžinti pinigus, Los Andželo kino teatro vadybininkas Mikeʼas Getzas jiems sakė: „Klausykit, jūs žinojote, kad pamatysite kažką keisto, neįprasto, drąsaus, trunkančio šešias valandas.“

Kadras iš filmo „Čiulbanti siela“
Kadras iš filmo „Čiulbanti siela“
Kadras iš filmo „Modernus butas“
Kadras iš filmo „Modernus butas“
Kadras iš filmo „Modernus butas“
Kadras iš filmo „Modernus butas“
Kadras iš filmo „Modernus butas“
Kadras iš filmo „Modernus butas“
Kadras iš filmo „Modernus butas“
Kadras iš filmo „Modernus butas“
Kadras iš filmo „Čiulbanti siela“
Kadras iš filmo „Čiulbanti siela“
Kadras iš filmo „Čiulbanti siela“
Kadras iš filmo „Čiulbanti siela“
Kadras iš filmo „Čiulbanti siela“
Kadras iš filmo „Čiulbanti siela“
Agnė Narušytė

Dvylika kvadratų

Raimundo Urbono paroda „Gyvenimas po stalu“ Vilniaus fotografijos galerijoje

Gal prieš metus Benas Šarka pradėjo feisbuke viešinti fotografijas, dedikuotas Raimundui Urbonui (1963–1999). Taip sužinojau apie asociacijos „Kūrėjų sąjunga“ sumanytą projektą „Pra/rasti pasauliai“ – jubiliejinę šešiasdešimtmečio dovaną neaiškiomis aplinkybėmis žuvusiam menininkui. Pats Šarka buvusiame knygyne, kur rinkdavosi Klaipėdos bohema, surengė Urbonui skirtą fotografijų parodą „Mes vis pūtėme dūmus, ir aušo rytai“. Jo dabartinėse fotografijose – dykvietės, neremontuoti pastatai miesto centre, lyg sovietmečio pabaiga būtų ištikusi iš naujo.

Raimundas Urbonas, „Autoportretas“. 1987 m.
Raimundas Urbonas, „Autoportretas“. 1987 m.
Raimundas Urbonas, „Tepliuva-Tapiau“. 1991 m.
Raimundas Urbonas, „Tepliuva-Tapiau“. 1991 m.
Raimundas Urbonas, „Gyvenimas po stalu“, parodos vaizdas. 2023 m. A. N. nuotr.
Raimundas Urbonas, „Gyvenimas po stalu“, parodos vaizdas. 2023 m. A. N. nuotr.
Raimundas Urbonas, „Gyvenimas po stalu“, parodos vaizdas. 2023 m. A. N. nuotr.
Raimundas Urbonas, „Gyvenimas po stalu“, parodos vaizdas. 2023 m. A. N. nuotr.
Raimundas Urbonas, „Gyvenimas po stalu“, parodos vaizdas. 2023 m. A. N. nuotr.
Raimundas Urbonas, „Gyvenimas po stalu“, parodos vaizdas. 2023 m. A. N. nuotr.
Raimundas Urbonas, „Prie ežero III“. 1982 (1987) m.
Raimundas Urbonas, „Prie ežero III“. 1982 (1987) m.
Raimundas Urbonas, „Atminčiai. Suvalkai“. 1988 m.
Raimundas Urbonas, „Atminčiai. Suvalkai“. 1988 m.
Raimundas Urbonas, „Pusryčiai“. 1987 m.
Raimundas Urbonas, „Pusryčiai“. 1987 m.
Agnė Narušytė

Himnas besibaigiančiai šventei

Baltijos šalių meno paroda galerijoje „Arka“

Žemė – ne tik planeta, jos paviršiaus plotas, kvadratiniai kilometrai ar hektarai, bet ir vieta, kur įsišaknija mūsų prisiminimai, lūkesčiai, jausmai, įsivaizdavimai. Išvaikščioti takai – ne tik susisiekimo linijos, bet ir būties vektoriai. O pasodinti ar iškirsti medžiai, dirvonuojantys ar užsėti laukai – ne tik ūkis, bet ir kraštovaizdis, į kurį žiūrėdami nujaučiame, kas iš tikrųjų esame. Baltijos šalių parodos „Emociniai vietovaizdžiai“ kuratorė Šelda Puķīte cituoja Europos Tarybos kraštovaizdžio konvenciją, esą gamtos ir žmonių sąveikos sukurtos vietos yra žmonių „savasties pagrindas“.

Diāna Tamane, „Šeimos portretas“. 2013 m. iki dabar. A. Narušytės nuotr.
Diāna Tamane, „Šeimos portretas“. 2013 m. iki dabar. A. Narušytės nuotr.
Diāna Tamane, „Šeimos portretas“. 2013 m. iki dabar. A. Narušytės nuotr.
Diāna Tamane, „Šeimos portretas“. 2013 m. iki dabar. A. Narušytės nuotr.
Diāna Tamane, „Šeimos portretas“. 2013 m. iki dabar. A. Narušytės nuotr.
Diāna Tamane, „Šeimos portretas“. 2013 m. iki dabar. A. Narušytės nuotr.
Laura Põld ir Lou Sheppardas, „Jūros šlavimas + Didelis ąžuolas + Keistas namas“. 2023 m. A. Narušytės nuotr.
Laura Põld ir Lou Sheppardas, „Jūros šlavimas + Didelis ąžuolas + Keistas namas“. 2023 m. A. Narušytės nuotr.
Līga Spunde, „Naujasis pasaulis“. 2021 m. A. Narušytės nuotr.
Līga Spunde, „Naujasis pasaulis“. 2021 m. A. Narušytės nuotr.
Monika Radžiūnaitė, „Oi, pažiūrėk koksai išminčius atsirado / O, išmintingas žmogau!“. 2023 m. A. Narušytės nuotr.
Monika Radžiūnaitė, „Oi, pažiūrėk koksai išminčius atsirado / O, išmintingas žmogau!“. 2023 m. A. Narušytės nuotr.
Līga Spunde, „Vartotojas I“. 2021 m. A. Narušytės nuotr.
Līga Spunde, „Vartotojas I“. 2021 m. A. Narušytės nuotr.
Alexei Gordin, „Maskvos namai“. 2020 m. A. Narušytės nuotr.
Alexei Gordin, „Maskvos namai“. 2020 m. A. Narušytės nuotr.
Agnė Narušytė

Protas seka iš paskos

Rasa Staniūnienė, „Dienos spalvos“, R. Paknio leidykla, 2023

„Pirmas įspūdis juos pamačius – tų paveikslų švytėjimas, ta spalvų magija, jų derinių paslaptis ir paprastumas. Jos mus užgauna tarsi muzika, sujaudina iš vidaus, kai žiūrėdami į paveikslą nebegalvojame, kaip jis sukonstruotas, kaip nutapytas – sukyla vizualios emocijos, o protas seka iš paskos“, – rašo tapytojas Arvydas Šaltenis tekstą Rasos Staniūnienės knygai „Dienos spalvos“. Ją vartant protas iš tiesų seka iš paskos, nes įtraukia ir nugramzdina spalvos, dar nespėjus atpažinti objekto. Tik paskui jau pamatai. Ar perskaitai pavadinimą.

Rasa Staniūnienė, „Dienos spalvos“, knygos viršelis. 2023 m.
Rasa Staniūnienė, „Dienos spalvos“, knygos viršelis. 2023 m.
Rasa Staniūnienė, „Arbatinukas“. 2016 m.
Rasa Staniūnienė, „Arbatinukas“. 2016 m.
Rasa Staniūnienė, „Kankorėžis“. 2016 m.
Rasa Staniūnienė, „Kankorėžis“. 2016 m.
Rasa Staniūnienė, „Avinėlis“. 2017 m.
Rasa Staniūnienė, „Avinėlis“. 2017 m.
Rasa Staniūnienė, „Indėnas“. 2017 m.
Rasa Staniūnienė, „Indėnas“. 2017 m.
Rasa Staniūnienė, „Gėlė II“. 2017 m.
Rasa Staniūnienė, „Gėlė II“. 2017 m.
Rasa Staniūnienė, „Lapas“. 2017 m.
Rasa Staniūnienė, „Lapas“. 2017 m.
Rasa Staniūnienė, „Obuolys V“. 2017 m.
Rasa Staniūnienė, „Obuolys V“. 2017 m.
Agnė Narušytė

Vieną penktadienį Gdanske

Memlingas, Odnoviunas, Wodiczko ir Małgorzata

Vieną vasarą Gdanske

prekybcentrio vežimėlis sulinko

nuo knygų iš Vilniaus svorio

 

Mieste ant vokiško grindinio

pabiro

lenkiški žodžiai iš Lietuvos,

tarsi vėjo plaikstomi doleriai

Valentyn Odnoviun, „Stebėjimas“. 2016–2018 m.
Valentyn Odnoviun, „Stebėjimas“. 2016–2018 m.
Valentyn Odnoviun, parodos vaizdas. 2023 m.
Valentyn Odnoviun, parodos vaizdas. 2023 m.
Valentyn Odnoviun, „PW44“. Nuo 2016 m.
Valentyn Odnoviun, „PW44“. Nuo 2016 m.
Valentyn Odnoviun, „Horizontai“. 2018 m.
Valentyn Odnoviun, „Horizontai“. 2018 m.
Valentyn Odnoviun, „Lenkiškos karinės uniformos fragmentai“. 2018 m.
Valentyn Odnoviun, „Lenkiškos karinės uniformos fragmentai“. 2018 m.
Valentyn Odnoviun, „Procesas“
Valentyn Odnoviun, „Procesas“
Valentyn Odnoviun, „Kalėjimo kameros lova. Kūno atspaudas. Arešto namai Vilnius“. 2019 m.
Valentyn Odnoviun, „Kalėjimo kameros lova. Kūno atspaudas. Arešto namai Vilnius“. 2019 m.
Valentyn Odnoviun, parodos vaizdas. 2023 m.
Valentyn Odnoviun, parodos vaizdas. 2023 m.
Agnė Narušytė, Eglė Ridikaitė

Zigzagas dviese

Apie Eglės Gineitytės ir Reginos Šulskytės parodas Šiaulių dailės galerijoje

Paskutinį rugsėjo penktadienį kartu važiavome į Šiaulius. Mus pakvietė į Povilo Višinskio biblioteką pakalbėti apie knygą „Lietuvos menininkės. Vizualiųjų menų kūrėjos nuo XX a. pradžios iki šių dienų“ (Kitos knygos, 2022). Tuo pat metu Šiaulių dailės galerijoje buvo atidaromos dvi parodos – vilnietės Eglės Gineitytės ir šiaulietės Reginos Šulskytės, kurių nėra toje knygoje, nors turėtų būti.

Eglė Gineitytė, „Du žmonės, pagal Edvardo Muncho paveikslą Zwei Menschen“. 2021 m. A. N. nuotr.
Eglė Gineitytė, „Du žmonės, pagal Edvardo Muncho paveikslą Zwei Menschen“. 2021 m. A. N. nuotr.
Eglės Gineitytės parodos vaizdas. 2023 m. A. N. nuotr.
Eglės Gineitytės parodos vaizdas. 2023 m. A. N. nuotr.
Eglė Gineitytė, „Baltoji naktis“. 2022 m. A. N. nuotr.
Eglė Gineitytė, „Baltoji naktis“. 2022 m. A. N. nuotr.
Eglės Gineitytės parodos vaizdas. 2023 m. A. N. nuotr.
Eglės Gineitytės parodos vaizdas. 2023 m. A. N. nuotr.
Eglė Gineitytė, „Kipariso juoduma“. 2022 m. A. N. nuotr.
Eglė Gineitytė, „Kipariso juoduma“. 2022 m. A. N. nuotr.
Eglė Gineitytė, „Miglota paslaptis“. 2023 m. A. N. nuotr.
Eglė Gineitytė, „Miglota paslaptis“. 2023 m. A. N. nuotr.
Eglė Gineitytė, „Du formatai“. 2023 m. A. N. nuotr.
Eglė Gineitytė, „Du formatai“. 2023 m. A. N. nuotr.
Eglė Gineitytė, „Dūdmaišininkas“. 2022 m. A. N. nuotr.
Eglė Gineitytė, „Dūdmaišininkas“. 2022 m. A. N. nuotr.
Agnė Narušytė

Iš Nidos dienoraščio

Tarptautinis fotografijos simpoziumas

Nida sustingusi laukia mūsų. Jūra – kaip stalas. Ir dangaus nėra, tik dvi tuštumos abipus smėlio juostos. Vandens temperatūra – 21 laipsnis. Anksčiau rugsėjį išsimaudyti būdavo drąsu. Dabar visi šoka į vandenį gaivintis nuo karščio.

Agnės Gintalaitės fotografija.
Agnės Gintalaitės fotografija.
Fotografija iš Antano ir Juozo Giedraičių archyvo.
Fotografija iš Antano ir Juozo Giedraičių archyvo.
Dovilė Dagienė, „Augalų atmintis“.
Dovilė Dagienė, „Augalų atmintis“.
Claudia Heinermann, iš projekto „Vilko vaikai. Pokario istorija“.
Claudia Heinermann, iš projekto „Vilko vaikai. Pokario istorija“.
Aistė Kirvelytė, „Pagal spaudą“. 2002–2005 m.
Aistė Kirvelytė, „Pagal spaudą“. 2002–2005 m.
Anton Lukoszevieze, „Atminties žemėlapiai“.
Anton Lukoszevieze, „Atminties žemėlapiai“.
Artūras Raila, „Pirmapradis dangus“. 1980–2002 m.
Artūras Raila, „Pirmapradis dangus“. 1980–2002 m.
Janinos Sabaliauskaitės fotografija.
Janinos Sabaliauskaitės fotografija.
Agnė Narušytė

Fotogenetinis kodas

Lietuvos fotografijos paroda Krokuvoje

Pasibaigus vasaros kalendoriui (bet ne orui), viena dar birželį atidaryta paroda tebelaukia recenzijos. Paroda gana toli – Krokuvoje, kadaise buvusioje ir mūsų šalies sostine. Ten ir dabar gali „kolekcionuoti“ mieste pastebėtus Vyčius – spalvotus reljefus ant sienų, išaustus ar išsiuvinėtus vėliavose. Bet ne istorijos ieškoti dardėjome lėčiausiu pasaulyje traukiniu į Krokuvą, o į parodos „Lietuva. Du šimtmečiai fotografijos“ atidarymą. Tiesa, iki dviejų šimtmečių dar liko 16 metų, bet jubiliejinis skaičius atitinka kuratorių Adamo Mazuro, Vilmos Samulionytės ir Natalios Żak užmojį, o ir fotografija neatsirado staiga.

Ateljė Vaitkuškyje. 1895 m. A. Narušytės nuotr.
Ateljė Vaitkuškyje. 1895 m. A. Narušytės nuotr.
Robert Kuśmirowski, „Fotochirurgija“. 2023 m. A. Narušytės nuotr.
Robert Kuśmirowski, „Fotochirurgija“. 2023 m. A. Narušytės nuotr.
Robert Kuśmirowski, „Fotochirurgija“. 2023 m. A. Narušytės nuotr.
Robert Kuśmirowski, „Fotochirurgija“. 2023 m. A. Narušytės nuotr.
Antanas Sutkus, „Maratonas Universiteto gatvėje“. 1959 m. A. Narušytės nuotr.
Antanas Sutkus, „Maratonas Universiteto gatvėje“. 1959 m. A. Narušytės nuotr.
Mindaugas Navakas, „Vilniaus sąsiuvinis I“. 1981–1988 m. A. Narušytės nuotr.
Mindaugas Navakas, „Vilniaus sąsiuvinis I“. 1981–1988 m. A. Narušytės nuotr.
Mošė Ravivas-Vorobeičikas, „Getas Vilniuje“. 1931 m. A. Narušytės nuotr.
Mošė Ravivas-Vorobeičikas, „Getas Vilniuje“. 1931 m. A. Narušytės nuotr.
Rolandas Šimulis, „Mieganti Venera“. 1992 m. A. Narušytės nuotr.
Rolandas Šimulis, „Mieganti Venera“. 1992 m. A. Narušytės nuotr.
Balio Buračo ir Artūro Railos kūrinių ekspozicija. 2023 m. A. Narušytės nuotr.
Balio Buračo ir Artūro Railos kūrinių ekspozicija. 2023 m. A. Narušytės nuotr.
Agnė Narušytė

Vėluoju siųsti atviruką

14-oji Kauno bienalė „Artumo geografija“ apie menamą Rytų Europos ir Afrikos draugystę

Modernistinis Kauno centrinio pašto pastatas pagal paskirtį nebenaudojamas ir kažko laukia. Jo nenugriovė. Bet ryšiams palaikyti tokių didelių erdvių ir nebereikia, kai pakanka išmanaus mobiliojo telefono. Ištaigingas pašto fasadas, sukonstruotas jungiant užapvalintas ir stačiakampes formas, puošiant liaudiškų ornamentų citatomis, dabar reiškia tik praeitį. Tad menininkai jau ne kartą juo naudojosi kaip laiko mašina. Ji veikia jau vien kabinetų išdėstymu ir pro plačius langus plūstančia šviesa, nukeliančia į kitokius laikus, kai žinios reikėdavo laukti, o pokalbius su žmonėmis kituose miestuose ar šalyse – užsisakyti iš anksto.

14-osios Kauno bienalės „Artumo geografija“ atidarymo vaizdas, 2023 m. A. Narušytės nuotr.
14-osios Kauno bienalės „Artumo geografija“ atidarymo vaizdas, 2023 m. A. Narušytės nuotr.
Mutantų mokykla, „Aš esu savo paties saulė“, 2023 m. A. Narušytės nuotr.
Mutantų mokykla, „Aš esu savo paties saulė“, 2023 m. A. Narušytės nuotr.
Mutantų mokykla, „Aš esu savo paties saulė“, 2023 m. A. Narušytės nuotr.
Mutantų mokykla, „Aš esu savo paties saulė“, 2023 m. A. Narušytės nuotr.
Mutantų mokykla, „Aš esu savo paties saulė“, 2023 m. A. Narušytės nuotr.
Mutantų mokykla, „Aš esu savo paties saulė“, 2023 m. A. Narušytės nuotr.
Anastasia Sosunova, „Vaizdo kūnas“, 2023 m. A. Narušytės nuotr.
Anastasia Sosunova, „Vaizdo kūnas“, 2023 m. A. Narušytės nuotr.
Admire Kamudzengerere, „Proto kapinės“, 2023 m. A. Narušytės nuotr.
Admire Kamudzengerere, „Proto kapinės“, 2023 m. A. Narušytės nuotr.
Andrii Dostliev ir Lia Dostlieva, „Nepagrįstai ribojantis požiūris į išganymą (Vinnytsia Limbo), 2019 m. A. Narušytės nuotr.
Andrii Dostliev ir Lia Dostlieva, „Nepagrįstai ribojantis požiūris į išganymą (Vinnytsia Limbo), 2019 m. A. Narušytės nuotr.
Yonamine, „Skirta Admire“, 2023 m. A. Narušytės nuotr.
Yonamine, „Skirta Admire“, 2023 m. A. Narušytės nuotr.
  < PUSLAPIS IŠ 22  >>> Archyvas